Foto: Pexels
Foto: Pexels

Erhvervspsykolog Tom Steen Jensen møder ofte nordjyder, som ikke ved, hvad der forventes af dem på jobbet. Det er problematisk, for ifølge psykologen er utydelige krav en hovedårsag til stress. Heldigvis sender han nordjyderne fra sin praksis med en konkret metode, der typisk får deres ledere til at reagere.

Skrevet af Karen Haaning, Journalist, Vigeur.dk

Hvordan kan det påvirke medarbejdere, når kravene, til hvad de skal præstere på jobbet, er utydelige?

Erhvervspsykolog Tom Steen Jensen plejer at besvare spørgsmålet med en bagedyst-metafor:

”Hvis det eneste, Timm Vladimir sagde til bagedyst-deltagerne, var: ”Bag en kage”, skulle deltagerne så lave en bryllupskage i fire etager? Otte ens småkager? Eller en kage, der fortalte en historie om deltagerne selv? Det ville stille tårnhøje krav til dem,” siger erhvervspsykologen.

På samme måde stiller utydelige krav på en arbejdsplads typisk tårnhøje krav til medarbejderne.

For når chefens krav er utydelige, sætter en del medarbejdere alt for høje krav til sig selv, fordi de ”i hvert fald ikke vil skuffe chefen,” forklarer Tom Steen Jensen.

Læs mere