Dette er tip #10 i serien “Modige mødevaner – skab energi med dine fysiske møder”.

Skrevet af Michael Bo Nielsen, selvstændig ledelsesrådgiver og affiliate hos BetterMeetings og Wenche Strømsnes, stifter og leder af BetterMeetings A/S

“Jeg har ikke haft tid!”

Det er nok undskyldning nummer ét for, at ting ikke bliver gjort. Og sætningen passiverer alle, for hvem kender ikke den situation, hvor tiden bare ikke slog til, som man havde ønsket?

SKAK MAT – der er ikke andet at gøre end at aftale en ny deadline. Eller …

Faktisk er der et ret enkelt greb, som fuldstændigt fjerner denne undskyldning fra jeres samarbejde.

Lav om på retorikken i jeres gruppe, så sætningen ‘jeg har ikke haft tid’ konsekvent erstattes med ‘jeg har ikke prioriteret det’.

Det skal gælde for alle. Altid.

Effekten er slående, fordi man går fra at være offer til at være aktør.

Man får ikke mere tid af denne lille ændring. Men man får en bedre samtale og dermed bedre og meget mere realistiske beslutninger.

Tidligere tip i denne serie:
Modige mødevarer #1: Begynd dit møde med en pause
Modige mødevaner #2: Brug de sidste minutter af mødet til referat
Modige mødevaner #3: Gør en dyd ud af at være konkret
Modige mødevaner #4: Du er også mødeleder mellem møderne
Modige mødevaner #5: Sæt de vanskeligste punkter først på dagsorden
Modige mødevaner #6: Drop “bordet rundt” som fast mødepunkt
Modige mødevaner #7: Skab konflikt i mødet
Modige mødevaner #8: Den gode mødeleder arbejder altid med to roller
Modige mødevaner #9: Hvis målet er at spare tid på møder, er midlet at bruge mere tid før mødet

Kilde: BetterMeetings