Som virksomhed kan du blive din egen værste konkurrent, hvis du ikke ser på dig selv udefra

Skrevet af Peter Bang Fasting Bauer, Headhunter & Founder hos HumanTrust

Forestil dig en lille, hyggelig restaurant i en baggård i centrum. Der er ikke mange skilte eller lysende pile, der fører gæsterne hen til døren, men alligevel er det stort set umuligt at få et bord derinde de næste mange måneder. Restaurantens omdømme, atmosfære og ry for hyggelig velsmag er nok.

Succesen skyldes selvfølgelig madens kvalitet, som passer til prisen, samt en ordentlig betjening. Men det skyldes lige så meget, at restauranten har opbygget et billede af sig selv, som de dygtigt vedligeholder, og ud over de mange kunder har det én ekstra gevinst: Ejerne har aldrig problemer med at finde og ansætte de rigtige medarbejdere, fordi de ved, hvad de bliver en del af.

For en restaurant gælder det som for alle andre virksomheder: Det er ikke nødvendigvis din fysiske placering, der er afgørende, når du skal tiltrække kunder.

Det er i høj grad også det billede, dine kunder og kommende ansatte har af dig – og her oplever vi desværre nogle gange, at virksomheder spænder ben for sig selv og dermed de bedste kandidater.

De ser ikke sig selv udefra, og de ser slet ikke – hvilket kan være meget afgørende – sig selv i sammenligning med konkurrenterne.

Det er der flere årsager til. Nogle virksomheder er ikke bevidste om, at de måske har et støvet image udadtil, som ikke bare lader sig ryste væk med et enkelt spændende jobopslag.

Det kunne være ligegyldigt, hvis du var eneste aktør på jobmarkedet i dit lokalområde, men så heldige er der ingen, der er. Du skal derfor kende ikke blot dit eget image, men også dine konkurrenter og dine kandidater, inden du slår en ledig stilling op.

Læs også: Det usynlige kan spænde ben for din leder

Kandidaterne først: Generelt er der hård kamp om de dygtige medarbejdere – dem, du også gerne vil ha’ fat i. Her skal du huske, at I som virksomhed er oppe mod swipe-kulturen, der bl.a. kendes fra Tinder.

Sagt på en anden måde er I kun ét venstre-swipe fra at miste den bedste kandidat – og hun eller han vælger jer fra, hvis I ikke er tydelige og attraktive.

Derfor skal I – når først det ledige job er beskrevet – forstå, hvad kandidaterne går efter: Er det et spændende fagligt miljø, stor frihed i hverdagen, de gode kolleger, den geografiske nærhed eller mulighederne for løbende udvikling, som lige nu tiltrækker de rigtige? Hvad står øverst på deres ønskeseddel, og hvordan passer det med jeres menukort?

Dette hænger nært sammen med jeres ansigt udadtil, bl.a. på sociale medier: Hvad er I som virksomhed primært kendt for? Hvilke gode historier bliver medarbejderen en vigtig del af? Hvor står vi stærkest i omverdenens bevidsthed?

Desuden er der jeres konkurrenter, som også påvirker kandidaternes lyst til at søge et job hos jer. Her skal I kigge bredere, end mange virksomheder umiddelbart er tilbøjelige til.

Vores erfaring er klart, at virksomheder er langt mere låst fast på brancher, end kandidaterne er.

Sagt på en anden måde: En virksomhed, der søger en ny salgschef, er mest tilbøjelig til at gå efter én, der kender branchen i forvejen, måske endda via et job hos en direkte konkurrent.

Kandidaterne, derimod, ser i disse år mere og mere på udfordringerne, holdet og mulighederne, før de ser på branchen. Det er de elementer; altså hele fortællingen om din virksomhed, som motiverer dem til at søge.

Produktet spiller ofte en mindre rolle, så længe alt andet passer i deres eget tanke- og værdisæt. Det skal I tage højde for.

Læs også: Trækker dit menukort nye folk til?

Derfor skal I som virksomhed stille skarpt på, hvor I adskiller jer fra konkurrenterne, og hvordan I bliver opfattet udenfor matriklen. Ikke kun hos kunderne, men også mere generelt i offentligheden.

Ellers risikerer I at spænde ben for de bedste kandidater, allerede inden løbet er gået i gang – og på den måde kan I blive jeres egen værste konkurrent.

Kilde: HumanTrust