Jobsøgende er blevet rigtig gode til at dele historier om de rekrutteringsprocesser, de gennemgår. Derfor er det også uhyre vigtigt at prioritere både autosvar og afslag, både fordi kandidaten har et netværk, som kan sprede ringe i vandet om jeres måde at kommunikere, men også fordi det kan være med til at understøtte jeres employer brand.

Skrevet af Gunilla Neergaard Freiesleben, Konsulent, RelationsPeople

Det er både de gode og de dårlige eksempler, der bliver delt, når jobsøgende bliver trukket gennem rekrutteringsmøllen – typisk på LinkedIn. Og begge har potentiale til at gå viralt. De gode afslag fremhæves af kandidater, der er blevet oprigtigt glad for virksomhedens respons. Det bliver en god historie, hvor virksomheden bliver rost for at have gjort sig umage, og det kan have stor indflydelse på den fremtidige rekruttering. Omvendt kan den dårlige historie være enormt skadelig for jeres omdømme og employer brand.

Vi har modtaget din ansøgning

Mange virksomheder sender ikke engang et autosvar, når de modtager en ansøgning. Det betyder meget for kandidatens opfattelse af virksomheden, at der bliver kvitteret for den ansøgning, man har brugt så lang tid på at udarbejde. Så sørg for en opsætning af et autosvar, hvis ikke I allerede har det.

Autosvaret på ansøgningen er den første tovejs-kommunikation, der bliver etableret i rekrutteringensprocessen. Derfor er det vigtigt, at virksomheden sørger for, at interaktionen starter positivt. Den positive oplevelse skal allerede starte ved jobsitet og stillingsopslaget, hvor der er rig mulighed for at integrere sit employer brand, men virksomheder bør også have in mente, at autosvaret er en vigtig kanal, da det potentielt skal ud til rigtig mange mennesker.

”Tak for din ansøgning. Brug din fantasi. Hvis du er sikker på, hvad du vil, så er du halvvejs. Der er ingen grænser. Alle hos Nike har en drøm. Vi bruger vores livserfaringer og professionelle talent til at arbejde mod den drøm hver eneste dag i vores liv”

Sådan lød Nikes autosvar engang. Eksemplet illustrerer på bedste vis, hvordan man kan integrere sit employer brand aktivt. Det er fængende, ambitiøst, anderledes – og det siger noget om, hvilken virksomhed Nike er. Så allerede i denne fase har virksomheden formået at differentiere sig.

Vi har valgt at gå videre med andre kandidater

Dem, der ikke når igennem nåleøjet, skal modtage et afslag. Afslaget er også et stykke kommunikation og kan bruges strategisk, da mødet med de motiverede kandidater er en oplagt mulighed for at opnå stærke ambassadører. Men hvad er det gode afslag?

Først og fremmest er det unødvendigt at pointere, at man har valgt den profil, der passer bedst til jobbet. Det er åbenlyst. I stedet bør man lægge vægt på at signalere, at der har været mange kompetente kandidater samt en ærgelse over, at der ikke er flere stillinger at give af. Derudover er det også værd at nævne, hvor mange ansøgninger man har modtaget (hvis det er mange). På den måde bliver kandidaten bevidst om graden af konkurrence og kan trøste sig med, at der var flere om buddet. I stedet for den klassiske ’Vi har valgt en med mere erfaring’, er det også en god idé at pointere, hvad der specifikt blev lagt vægt på af kompetencer i udvælgelsesprocessen. På den måde får kandidaten både et indtryk af ansøgerfeltets høje niveau og får måske inspiration til at tilegne sig nogle af de kompetencer, som vedkommende ikke har i dag. Derudover er det, ligesom i autosvaret, en mulighed for at integrere elementer af jeres employer brand.

Et viralt afslag

Et afslag, der gik viralt, var Charlotte Novellas, da hun delte sin historie i februar 2021. Hun havde ikke fået jobbet, men fik en uddybende forklaring telefonisk på hvorfor. Men efterfølgende modtog hun noget udover det sædvanlige; et meget personligt og betænksomt afslag samt en Kay Bojesen abe. Det var en overraskelse, der var så usædvanlig, at hun delte det på LinkedIn og indledte sit opslag med ordene:

Se hvad jeg modtog med posten i dag! Jeg fik ikke jobbet, men det er da det sødeste afslag, jeg nogensinde har fået.”

Opslaget gik viralt med 800.000 views, 22.000 likes, BT bragte en artikel om det, og Charlotte blev inviteret ind i TV2 News-studiet for at fortælle om den gode oplevelse.

Der er altså god grund til at tage sin rekrutteringsproces alvorligt og måske også overveje at tilføje et overraskende element, der kan sætte lige netop jeres virksomhed i et godt lys.

Virksomheder bør altså i langt højere grad vægte alle faser i deres rekrutteringsproces og bruge dem aktivt i arbejdet med employer branding. Husk, at interaktionen allerede starter ved jobopslaget, og tænk over hvert eneste skridt i rejsen for den jobsøgende som en mulighed for god kommunikation. Udnyt den gyldne mulighed, det er at være i tæt dialog med potentielle kandidater og styrk din virksomheds omdømme ved at sørge for, at hele forløbet bliver en god oplevelse for de mange, der ikke får jobbet.