Hver tredje medarbejder oplever, at de mangler opfølgning på deres MU-samtale, mens ledernes opfattelse er en helt anden. En ny undersøgelse blandt Krifas medlemmer viser, at 90 procent af lederne mener, de følger op. En overraskende stor forskel mener HR-chef i Krifa.

Af Mette Rohde, udgivet af Krifa 

Når MU-samtalerne er klaret, og hverdagens opgaver fylder på skrivebordet, kan der gå lang tid imellem, at der bliver fulgt op på MU-samtalerne. Det mener i hvert fald hver tredje medarbejder i en undersøgelse lavet blandt Krifas medlemmer. Anderledes ser det ud, når man spørger lederne. Her mener 90 procent af de adspurgte ledere, at de følger op.

Skab struktur

Det forvirrer medarbejderne, hvis opfølgningerne ikke er strukturerede, mener Henriette Søndergaard. Når selve MU-samtalerne er organiserede og ofte bygger på, at man i forvejen har udfyldt et skema, kan det være svært se en uformel snak i hverdagen som en opfølgning på samtalen.

”Vi ledere skal blive bedre til at undertekste os selv. Vi skal blive bedre til at italesætte, at nu vil jeg gerne snakke om det her, som vi drøftede under MU-samtalen. Det kan spare os for mange misforståelser,” siger Henriette Søndergaard. Læs mere 

Følg op

Som leder er det derfor vigtigt at skabe en klarhed over, hvornår man small-talker, og hvornår man snakker MU-samtaler. Læs mere 

Hendes råd til ledere går på, at man skal afslutte MU-samtalen med at opsætte klare forventninger til, hvordan man skal følge op. Hvornår skal det gøres og på hvilken måde. Ifølge Henriette Søndergaard kniber det mange steder med at få samlet op på samtalerne. En klar aftale vil derfor give et ansvar hos både lederen og medarbejderen.

Mål trivslen

Når lederen ikke er klar over, at medarbejderen gerne vil have flere opfølgende samtaler, er det naturligvis svært at reagere på det. Derfor kan det hjælpe, hvis man sørger for at sætte gang i en form for måling af trivslen på arbejdspladsen.

”Det er en god rettesnor for ledere. Mange ledere er ikke bevidste om det aftryk, de efterlader. Med en måling kan man blive opmærksom på, hvor udfordringen ligger,” siger Henriette Søndergaard. Læs mere 

Kilde: Krifa