En god forberedelse får de rigtige kandidater til at bide på krogen

Er du glad for fisk og skaldyr, men ikke den store lystfisker? Så er vi i samme båd. Om lystfiskeri ved jeg dog, at det i nogle perioder er bedre at fiske efter særlige fiskearter end andre, ligesom jeg også ved, at udstyret er vigtigt. Skal du fange laks, er det ikke ligegyldigt, om du bruger et gult, grønt eller blåt blink, ligesom udbyttet af din ørredfangst også afhænger af, hvilken flue du lader danse hen over vandets overflade. I kombination med timing og udstyr afhænger resultatet af fangsten også af den madding, du sætter på krogen. Samme strategiske overvejelser gør sig gældende, når du skal rekruttere, hvor kandidatfeltets kvalitet oftest kan aflæses direkte af din forberedelse.

Skrevet af Steen Klindt Ejlertsen, Headhunter & Co-owner, HumanTrust

Som en hvilken som helst lystfisker vil du også gerne være sikker på, at den rigtige kandidat bider på din krog.

Jo bedre du er forberedt på opgaven, desto mindre er risikoen for, at du vender tomhændet hjem, fordi du har glemt vaders eller fiskestang i bryggerset.

Læs også: Juhu! Der er kun kommet 20 ansøgninger

Det forholder sig ikke anderledes, når du skal rekruttere. Arbejder du seriøst med de fem berømte p’er – ’Proper Preparation Prevents Poor Performance’ – øger du også sandsynligheden for, at du får den ønskede kandidat til at bide på krogen. Du kan forberede dig på mange måder, men for ikke at forpuste dig, fremhæver jeg de tre vigtigste her.

For det første drejer det sig om at præcisere, hvad organisationen har brug for. Det er ikke altid så ligetil, og det kan derfor være smart at inddrage andre – eksempelvis et bestyrelsesmedlem, en leder eller en kollega til den kommende medarbejder. Med en eller flere allierede kan det være lettere at definere det ekstra, en ny medarbejder skal supplere det i forvejen kompetente medarbejderteam med. For selvom du er hundredmetermester i at drive din egen virksomhed, er du måske ikke den mest kvalificerede til at finde din nye medarbejder. Derfor kan det være givet godt ud at lade sig udfordre af de medarbejdere, du allerede har i huset eller eksterne rekrutteringsspecialister.

Sommetider kan det endda skubbe dig i retning af en helt anden type kandidat, der kan vise sig at være en endnu større fangst.

For det andet skal du overveje, om du skal varetage rekrutteringen selv, eller om du skal involvere andre, der kan bidrage undervejs. I diverse TV-udsendelser er det filmet, hvordan lystfiskeren har flere til at hjælpe med at hive en stor fangst i land. Måske har du også brug for en hjælpende hånd til at besvare kandidaternes spørgsmål, booke tider til samtaler og få fangsten ombord? Hvad du vælger, og hvordan du præcist forbereder dig, er underordnet – så længe du gør det. For dine forberedende initiativer minimerer graden af held og lægger fundamentet for din fremtidige sejr.

Hvis ikke du allerede er det, skal du for det tredje gøre dig selv bevidst om, hvordan din arbejdsplads opfattes af andre. Alle, der kender dit virksomhedslogo, associerer det med et eller andet, og de, som ikke gør, vil hurtigt indsamle viden om din organisation. Alt den information har stor indflydelse på, hvem der lokkes til, og hvem der søger henimod konkurrenterne, når du drager til søs. Det understreger vigtigheden af at interessere sig for virksomhedens ry og rygte, da det er svært at ændre drastisk på natten over. Et målrettet og skræddersyet stillingsopslag kan dog være med til at øge de ønskede kandidaters appetit efter flere af din virksomheds udsøgte smagsoplevelser.

Læs også: Sæt dit hold til nye tider

Fisker du efter tun, er det heller ikke ligegyldigt, om du gør det i havet eller i ferskvand. Det samme gør sig gældende, når du har dit stillingsopslag klar og skal annoncere det.

Nogle kandidater gør sig på LinkedIn, hvor promoverede jobpost med video og sprudlende billeder fanger deres opmærksomhed. Andre søger helt traditionelt efter job på jobsøgningsportaler såsom Jobindex. Det ene er ikke mere rigtigt end det andet, men du gør klogt i at undersøge, hvilke farvande din ønskede kandidat færdes i. Således undgår du at sætte nettet i den forkerte sø, hvor du kan ende med at stå med fangst, der tæller alt andet, end den guldfisk du drømte om.

Ingen seriøse lystfiskere med kærlighed for deres fag fisker på lykke og fromme. Alt er gennemtænkt ned til den mindste deltalje, og hverken valg af stang, hjul eller madding er tilfældig udvalgt. På samme måde bør du bære dig ad, når du rekrutterer, for med god forberedelse er du næsten garanteret, at din næste rekruttering bliver en stor og langvarig succes.

Kilde: HumanTrust