De fightende virksomheder bliver spændende at følge, når der genåbnes

For alle gyserfilm film gælder det, at publikummet på et eller andet niveau skal blive bange. Gyserfilm skildrer uhyggelige historier, som på nervepirrende vis får det til at løbe koldt ned ad ryggen. Det er dog de færreste gyserfilm, hvis zombier og overnaturlige monstre for alvor giver ar på sjælen og mareridt flere nætter i træk. Det gør derimod en global nedlukning af verdenshandlen, og et sådan gys ramte erhvervslivet i fjor. Dog var det ingen spillefilm men den barske virkelighed, der fortsat holder mange forretningsdrivende vågne om natten.

Skrevet af Steen Ejlertsen, Headhunter & Co-owner, HumanTrust

Fysisk er jeg aldrig blevet knockoutet, men sidste forår oplevede jeg, hvordan nedlukningen sendte virksomheder i tovene, hvor de for alvor skulle hive efter vejret.

Erhvervsdrivende har efterfølgende flere gange skullet finde fodfæste indimellem de skærpede restriktioner og delvise nedlukninger, hvis gentagende mavepustere gang på gang har fået det til at sortne for øjnene.

Lad os blive i bokseverdenen, for da Mikkel Kessler i 2007 tabte på point til waliseren Joe Calzaghe, kunne Kessler nemt have taget til takke med nederlaget. Han kunne have lagt handskerne på hylden efter en imponerende karriere og starte på en ny. Det gjorde han som bekendt ikke. I stedet gik han i intensiv træning for at vende stærkere tilbage end nogensinde. Om han gjorde det, vil jeg lade en boksekyndig kommentere på, men Kessler påtog sig fighterrollen. Ingen skulle få ham ned med nakken, og med troen på sig selv kæmpede han sig ud af karrierens første nederlag og tilbage blandt verdens bedste boksere.

Læs også: Modig kriseledelse er kommet for at blive

Parallellerne er lette at drage til det danske erhvervsliv, hvor coronavirussen med fuldt overlæg har forsøgt at tage livet af ellers velfungerende virksomheder. På trods af nationale og lokale nedlukninger er det de færreste arbejdspladser, som jeg har hørt beklage sig over at befinde sig i et sandt mareridt.

Men hvorfor egentlig også lade den følelse være den styrende for hverdagen?

For hvis du som virksomhedsejer eller leder inderligt tror på din virksomhed og er 100 procent committet til forretningssetuppet, er der jo ikke andet for end at rette ryggen og knokle videre, så din virksomhed er parat i startboksen, når der igen skal galoperes. For der skal races. Vi går lysere tider i møde med vaccinestrategien, så jeg vil opfordre dig til, at du bruger perioder som denne til at kigge kritisk på din egen forretning.

Javist, lige nu er du måske (igen) ufrivilligt skudt til hjørne, hvilket er vildt frustrerende, men hvornår har du sidst haft tid til at sætte skub i nogle af alle dine kreative forretningsidéer, der skal trække virksomhedens udvikling i de kommende år uden at gå på kompromis med driften?

En i mit netværk er lige nu ved at opfriske sine butikslokaler, så de for alvor stråler, når det igen vurderes, at det er forsvarligt at genåbne detailhandlen. En anden i mit netværk er ved at forberede sit PR- og kommunikationsmateriale, så alt markedsføring lægger parat til at blive lanceret, når det igen bliver muligt at bestille hotelophold.

På trods af forskellige brancher og forskelligt produktsortiment har begge erhvervsdrivende valgt at forberede forretningen på genåbningen, hvor det handler om at stå stærkest blandt konkurrenterne, som alle skal i kamp på samme tid.

De to cases er langt fra enestående, men de understreger, at der er værdi at hente ved ikke at lægge sig til rette på sofaen og kaste sig over Netflix eller andet underholdning. For der er helt sikkert også nogle procesmæssige tiltag, som har fyldt dit hoved, men som der ikke har været tid til at gøre noget ved på de travle arbejdsdage. Nu har du muligheden for og tiden til at få ryddet op og gjort noget ved de opgaver, du længe har ønsket at optimere og videreudvikle. Det kan eksempelvis være større projekter såsom digitalisering af forretningen eller omlægning af hjemmesiden, hvis responsivitet, søgemaskine og webshop ikke længere er gearet til den moderne teknologi.

I snart et år har ledelse på afstand været et af ledelsesdisciplinens mest trendy temaer, og meget tyder på, at distanceledelse er kommet for at blive.

Men er tiden ikke også ved at være moden til at skulle være træner på distance? Det kan være, at nogle medarbejderes kompetencer kan opkvalificeres, nu hvor forretningsrejser er sat på standby. Et niveauløft på alt fra færdigheder i Microsofts værktøjer til sprogkundskaber kan have stor værdi for din virksomhed.

Læs også: Hvordan ser tilstandsrapporten på din virksomhed ud?

Vintermørket kan hurtigt påvirke engagementet for at gøre noget ved de gode intentioner, men som en anden bokser, handler det om at forberede sig til næste kamp. Vilkårene er frygtelige, men de er også ens for de konkurrenter, du før eller siden atter sætter stævne i bokseringen.

Flere har set nedlukningerne som træningslejre og lur mig, om ikke de virksomheder, der har spenderet adskillige timer i træningslokalet med sine medarbejdere, er klar til de kommende 12 runder mod konkurrenterne og giver coronamareridtet et knockout, som det ikke rejser sig fra.

Kilde: HumanTrust