Jobopslag bør skræddersyes ligesom alt andet markedsføring

Mens nogle får balancen i årsregnskabet til at stemme, spotter andre morgendagens trends. Fælles for os alle er, at vi er specialister og yderste kompetente til noget, mens vi løser mange andre opgaver på niveau med størstedelen omkring os. Det er ingen hemmelighed, at jeg ser det at rekruttere i samme lys, som jeg ser det at støbe et fundament eller udvikle en forretningsstrategi. Der er tale om at mestre et håndværk.

Skrevet af Peter Bang Fasting Bauer, Headhunter & Founder, HumanTrust

Året har været præget af flere turbulente måneder end rolige, og det har rusket virksomheder landet over, og tvunget mange til at kigge indad og fokusere på kerneproduktet. I den proces er medarbejdere blevet sorteret fra, mens nye er kommet til eller er ved at blive rekrutteret til den nye hverdag.

Glædeligt er det at se, at flere virksomheder virkelig har udviklet sig på de indledende faser af rekrutteringsprocessen, hvilket målrettede stillingsopslag eksemplificerer på flotteste vis.

Læs også: Er du klar til generation why?

Fortsat er det dog størstedelen, som hænger fast i gamle og brugte floskler, som på ingen måde gør rekrutteringsprocessen til en lettere affære for hverken jobsøger eller virksomhed.

Årsagerne til ukonkrete og brede stillingsopslag kan være mange, men ofte skyldes de upræcisestillingsopslag, at det rekrutterende team har svært ved at definere og beskrive profilen, der søges. Det krydrer ikke ligefrem processen værdifuldt, hvis indstillingen samtidig er at se på, hvad der kommer ind af ansøgninger og tage den derfra.

Tiden må være kommet til et oprør mod den passive jobannonce, som i mange tilfælde er copy-paste af en tidligere version, som har adskillige år på bagen.

Jeg vil til enhver tid foretrække et stillingsopslag, der giver 20 kvalificerede ansøgninger fremfor et stillingsopslag, som sender 150 blandede bolsjer min vej. Virksomheder bør have mere respekt for sin egen tid, og den tid jobsøgende bruger på at søge jobs. Derfor skal fokus rettes mod to store fordele, som et præcist og velskrevet stillingsopslag har.

For det første kan et målrettet og gennemtænkt stillingsopslag spare dig for flere omgange i bokseringen. I første omgang undgår du ualmindeligt mange opringninger fra jobsøgende, der har brug for uddybninger til eksempelvis stillingens arbejdsområder. I anden omgang slipper du for at gennemgå og tage stilling til et hav af CV’er og ansøgninger, som rammer uden for skiven af det, du faktisk søger. I tredje omgang udebliver kontakten fra jobsøgende, der ikke kan forstå, hvorfor de har fået afslag.

Mange timer er tjent, hvis du vel at mærke tvinger dig til at stille skarpt på, hvad det er du søger og tør at skrive det ned.

Omgangene i ringen kan tilmed blive endnu mere omkostningslette, hvis du afsætter tid til at analysere din målgruppe og sætter dig i modtagerens sted. Reklamebureauer og marketingafdelinger har længe specialiseret sig i at livagtiggøre personaer og skræddersy markedsføring til den identificerede målgruppe. Tænk hvis et jobopslag blev behandlet med samme varsomhed og af samme kyndige personer?

Der er stor forskel på, hvilke personer et friskt og kækt sprog appellerer til frem for et formelt og faktatungt. Om du vælger den ene tone of voice frem for den anden, er op til dig, men du skal være bevidst om, hvilken type af personer du tiltrækker – og omvendt fravælger.

Den anden store fordel, et målrettet stillingsopslag har, er, at det er det optimale udstillingsvindue for din virksomhed. Der vil altid være flere personer, som er interesserede i dine stillingsopslag end i den seneste pressemeddelelse. Derudover investerer mange virksomheder også en vis kapital i annonceringen af et stillingsopslag, og den høje eksponering kan lige så godt bruges bedst muligt.

Vis med fordel virksomhedens kultur og ånd frem samt det, som kendetegner virksomheden. Det kan være med til at nuancere opfattelsen af virksomheden og i sidste ende resultere i, at den næste rekruttering løser sig selv.

Det kan altid betale sig at være grundig, når du rekrutterer – også i den indledende fase. Så overlad i fremtiden udformningen af stillingsopslaget til en, der mestrer håndværket.

Læn dig tilbage og glæd dig over 20 kvalificerede ansøgere, som alle sammen kan løfte opgaven med succes og tilmed motiveres af virksomhedens kultur og værdier.

Kilde: HumanTrust