Statsministeren taler åbent om, at der er noget galt i ”maskinrummet” i beslutningsprocesserne. Det sjette råd er desværre ikke særlig sjovt.

Skrevet af Søren Jensen, Ledelsescoach og Skribent, Jensen3460

Fik du læst artiklen ”Vi er nødt til at tale om hvordan vi sætter tempoet ned” i serien om stress og ledelse af arbejdsmiljøkonsulent Thomas Milsted og undertegnede på Point Of View International? Det er en artikelserie, vi har startet, fordi vi ser, at alle stresskurver i Danmark peger den gale vej trods årtiers indsatser og talen om stress.

Læs også: Hvordan undgår du at træffe forkerte beslutninger – et vigtigt godt råd til dig

Som supplement til artikelserien giver jeg dig her Thomas Milsteds og mine 6 gode råd til, hvad du kan gøre som leder for at bryde den onde cirkel omkring tidspres og stress.

De fem første råd kan du virkelig rykke på

Og jeg beklager virkelig på forhånd. Den gode nyhed er, at de fem første råd dem kan du virkelig rykke på som leder. Den dårlige nyhed – det er det sjette råd:

  1. Tag en tænkepause. Når du mærker, der er for travlt, og der er risiko for at træffe for hurtige og forkerte beslutninger.
  2. Vær tydelig og personlig i, hvad du formidler ud af budskaber omkring dig, så dine omgivelser ved, hvem du er, og hvad du vil.
  3. Gå forrest i hverdagen i at tale åbent om at prioritere, hvilke opgaver der skal løses supergodt, dem hvor de bare skal løses tilfredsstillende, og dem vi måske glemmer helt lige nu.
  4. Afstem løbende forventninger med din egen leder og din egne medarbejdere og vær realistisk.
  5. Tal åbent og naturligt om hvor vigtigt det er, at vi alle sammen passer på vores mentale helbred og forebygger stress.
  6. Hvis opgaverne faktisk skulle være umulige at gennemføre, hvem andre end dig som ansvarlig leder sørger så for at fortælle det opad i hierarkiet og sørger for at tilrettelægge det muliges kunst i stedet

Bliver du lidt fortvivlet over at læse det sjette råd, så forstår jeg det virkelig godt.

Hvorfor vi som dygtige og engagerede ledere vælger at gøre, hvad, vi tror på, er rigtigt

For en god leder er jo loyal, klapper hælene sammen og udfører, hvad der nu skal udføres. Men er det altid det rigtige? Tænk en ekstra gang over disse budskaber fra toppolitikere og topembedsmænd over sommeren 2021:

  • At en tidligere minister har udtalt, at der bliver vedtaget lovgivning, der ikke kan administreres i virkeligheden,
  • At folketingspolitikere åbent har talt om en syg arbejdskultur, og at der bliver truffet for store beslutninger i for højt tempo.

Stop op her – bare 15 sekunder – og læs så disse linjer en ekstra gang.

Hvad er konsekvenserne? Hvad betyder det for din opgave som leder, hvis vilkårene omkring dig er umulige? Kan dygtige og engagerede ledere vælge en anden vej? At tage ansvar for gode løsninger for mennesker i virkeligheden. At lede opad og finde gode måder at italesætte, hvad der faktisk sker, og hvorfor du gør, som du gør.

Hvad vi er nødt til at gøre som ledere for at nå de mål, vi er ansat til at nå i samarbejde med alle de mennesker, der er involveret. For at værne om menneskers trivsel og engagement – og dermed jo også for resultaterne i morgen.

Læs også: Uden gnisten i øjet dræber du din arbejdsplads

Hvorfor vi som dygtige og engagerede ledere vælger at gøre, hvad vi tror på, der er rigtigt. Også i forhold til alt det vi har lært under vores rejse til, uddannelse til og gerning som ledere. Fordi vi netop vil være – gode ledere.

Som at sætte penge i banken

Det er min påstand til dig, at forudsætningen for, at du kan lykkes, det er, at du skærper din bevidsthed om, hvor meget din kommunikation som leder betyder 360 grader rundt om dit virke. Og det da i særdeleshed omkring det sjette gode råd 😊.

Det er som at sætte penge i banken.


HVEM ER LEDELSESCOACH SØREN JENSEN


Kilde: LinkedIn