Foto: HumanTrust
Foto: HumanTrust

Nutidens til tider overfladiske datingkultur er nået til visse kroge af rekrutteringsbranchen, og det kan være fristende at pynte lidt på sandheden både i sin datingprofil og i sin stillingsannonce. Men hvis du ikke kan holde det, du lover, så risikerer du at miste dit match.

Skrevet af Peter Bang Fasting Bauer, Partner, HumanTrust

Catfishing, breadcrumping og ghosting – ja, jeg er glad for, jeg ikke færdes på nutidens datingmarked.

Hvis jeg skal være ærlig, er jeg faktisk en smule rusten på det område. Når det kommer til matchmaking mellem virksomhed og kandidater, har jeg til gengæld et par tricks i ærmet, og med solid erfaring som rekrutteringsmæssig wingman, tør jeg godt sige, at vores tilgang til rekruttering i HumanTrust ikke afspejler nutidens datingmarked.

Man kan hurtigt blive forblændet, når der opstår sød musik, men det kræver grundighed, hvis man skal finde et match, man kan dele en fælles fremtid med. For endnu vigtigere end at finde en kandidat, der kan opfylde de faglige kriterier, er det at vedkommende matcher jeres virksomhed, hvad angår passion, værdier og ambitioner.

I en tid, hvor kampen om kandidaternes opmærksomhed er hård, kæmper man som virksomhed mod mange bejlere. Et knivskarpt billede, en spot-on video eller en fængende overskrift kan få dig et stykke i forhold til at vække kandidaternes interesse, men ofte er det ikke nok.

Netop derfor kan det være fristende at pynte lidt på sandheden for at få en potentiel medarbejder på krogen, men hvis I som virksomhed ikke kan holde det, I lover, kommer forholdet næppe til at holde i længden.

Jeg støder jævnligt på virksomheder, der enten ikke er bevidste om deres udviklingsområder eller gerne vil forsøge at skjule dem, når de skal ansætte en ny medarbejder. Hver gang konstaterer jeg, at det er bedst at lægge kortene på bordet fra starten, simpelthen fordi det er langt mere tillidsvækkende og troværdigt.

Derfor arbejder vi i HumanTrust med det, vi kalder tilstandsrapporten. Vi har nemlig alle sammen nogle K1’ere, K2’ere og måske endda en enkelt K3’er, og ved at klarlægge disse fra starten bliver både kandidat og virksomhed bevidste om, hvad de går ind til ­– for gennemsigtigheden skal selvfølgelig være gensidig. Og hvem ved? Måske nogle vil vurdere det, du er allermest usikker på, som en bagatel.

Uanset vil jeg altid være fortaler for ærlighed i en rekrutteringsproces, og sandheden skal nok komme frem før eller siden; for på samme måde som sladren går efter en date, deler man også oplevelser fra sit arbejdsliv med sin omgangskreds.

Af samme årsag er det min klare anbefaling, at man som virksomhed kontinuerligt spørger sig selv, om man slækker på de grundholdninger, man ønsker virksomheden skal hvile på. Hvis svaret er ja, så er første skridt i kampen om kandidaternes gunst nemlig at blive en version af sig selv, man er stolt af – og som man selv ville etablere en langvarig relation med.

Konklusionen er klar; du kommer ikke langt med overfladisk speeddating og tomme løfter, hvis du vil tiltrække og fastholde de dygtigste medarbejdere. Der er nemlig ingen, der kan lide en catfish – heller ikke i erhvervslivet.

Læs mere