Dit website bør ikke være et kæmpe projekt, I skal gentænke igen og igen for at følge med. Vi viser dig, hvordan du i stedet tager udviklingen trinvis.

Skrevet af Morten Najbjerg, Head of digital development, Blinque Studio

At internettet stadig er under rivende udvikling er vist ikke i sig selv nogen nyhed. Siden World Wide Webs spæde start er teknologier og trends indenfor webudvikling og -design konstant kommet til kun for at forsvinde igen kort tid efter, når en ny trend har overtaget.

Virksomheder er også under konstant forandring. Nye forretningsmuligheder opstår, eller værdier og fokusområder ændrer sig. Det er derfor ikke underligt, at du næsten konstant sidder med en lurende fornemmelse af, at der bør gøres noget nyt ved dit website. Enten fordi der er nye smarte funktioner tilgængelige – eller fordi I internt har flyttet jer, siden I sidst tog et kig på websitet.

Du kan måske endda nikke genkendende til at have siddet og grublet over ting som:

  • Taler websitet stadig til mine brugere?
  • Er designet tidssvarende?
  • Kræver nye trends og udvikling i brugeradfærd, at siden skal omstruktureres?
  • Er nye teknologier eller sociale medieplatforme noget, vi skal overveje?
  • Afspejler websitet stadig vores virksomhedsstrategi?

Ofte – når man har grublet længe nok over spørgsmål som disse uden at finde klare svar – ender man med at gå i byen for at købe sig et nyt website. For så er man i hvert fald med på beatet. Men det bliver hurtig en omkostelig og – måske endnu vigtigere – unødvendig affære at shoppe websites på baggrund af grubler og nye trends.

Trinvis eller radikal ændring

Hos Blinque Studio, Innovation Labs afdeling for digitale udviklingsprojekter, oplever vi ofte, at virksomheder netop henvender sig til os for radikalt at starte forfra med et nyt website på grund af én af ovenstående overvejelser.

Og selvom det naturligvis kan være nødvendigt at bygge et helt nyt website op, vil vi alligevel i dette blogindlæg kigge på, hvorfor vi nogle gange beder om, at folk træder et skridt tilbage, tage en dyb indånding og kigge det eksisterende website efter med nye briller.

En tilgang med små, trinvise justeringer kan nemlig ofte vise sig at have større og bedre effekt end en radikal ændring af ens eksisterende website.

Den afgørende brugercentrerede målsætning

“Before you throw out the old and bring in the new, make sure you have solid evidence that doing so is necessary to achieve user-centered goals.”

– Radical Redesign or Incremental Change?

Nye teknologier, smarte design-trends og pludseligt opståede interne ønsker og idéer kan alt sammen være fint nok, men det afgørende for ens websiteudvikling bør være de brugercentrerede mål.  At nå brugerne med dit budskab – og at gøre det så simpelt som muligt for dem at forstå dit produkt – er forretningskritisk.

Skal der et nyt website til for at opnå dette? I nogle tilfælde ja; Men i mange andre tilfælde kan små indgreb og løbende vedligehold af et eksisterende website vise sig at være mindst lige så effektivt. Og nogle gange endda mere effektiv, fordi man har solid historik og statistik at bygge sin beslutning på – så man netop slipper for grublerierne og beslutninger taget på baggrund af mavefornemmelser.

Lad de trinvise eksperimenter begynde…

Og hvordan ved vi så, om vi arbejder mod brugercentrerede mål? Hvordan kan vi vide, om de ændringer, vi foretager på websitet, faktisk arbejder for eller imod vores målsætning?

Man kan naturligvis gå i gang med personas, user journey maps og strategiske overvejelser. Det er alt sammen en god idé, men en hurtig og overskuelig måde at komme i gang på, kan være at bruge denne enkle skabelon:

Download Template (PDF)

Udfyld først hypotese-området (Hypothesis). Hvem regner du med, at kunden er? Hvad er vedkommendes udfordring på dit website? Hvilken løsning, kunne du forestille dig, ville løse problemet?

Giv derefter en score for den interne- og eksterne effekt af ændringen samt en vurdering af, hvor svært det vil være at implementere ændringen, der løser udfordringen (Impact). Det kan være i tid, penge eller ressourcer. Er ændringen forretningskritisk for dig eller brugerne, og er det realistisk at prøve det af? Ønskescenariet er naturligvis at identificere og løse problemer, som har den største effekt og som kræver de færreste ressourcer.

Udfyld til sidst succeskriteriet for løsningen (Validation). Hvordan kan I om 1-3 måneder validere, om ændringen faktisk gjorde en forskel for brugerne? Det kan f.eks ske gennem øget salg eller besøgstrafik, statistik, kundetilfredshed eller ved brugertests. Hold det enkelt at validere, om løsningen virkede, så det bliver gjort. Overvej også på forhånd hvilke risici, der eventuelt kan være ved at foretage ændringen.

Gentag og gentag og ja… gentag

Med trinvise eksperimenter som dette kan du løbende, simpelt og enkelt sørge for, at de ændringer, du foretager på dit website, arbejder i den rigtige retning for dig og din forretning. Således har du også et løbende overblik over din websites performance og udgifter til udvikling, så du undgår at blive overrasket af en pludselig kæmpe-udgift til udviklingen af et helt nye website.

Dermed ikke sagt, at man aldrig har brug for at foretage radikale ændringer eller udvikle et nyt website. Men sørger du for kontinuerligt at udføre de trinvise eksperimenter, er du også bedre dækket ind, når de store projekter kræves. Så har du nemlig et fint overblik over, hvorfor det er nødvendigt, og hvad der er vigtigt at få med i den nye løsning.

På den måde undgår du at købe med mavefornemmelsen og på den måde også at ende op med noget, som opfylder dine brugeres behov dårligere, end du gjorde med det gamle website, bare fordi du blev opslugt af en ny trend, et nyt internt forretningsområde eller nye teknologiske muligheder.

Kilde: Innovation Lab.