Der sker store ændringer inden for HR-feltet i disse år. I sidste uges blogpost  beskrev vi, hvordan virksomheder som Airbnb allerede har adopteret nye tilgange til HR med fokus på Employee Experience. Piece of cake, ikke sandt? Nej, der skal tænkes i nye baner, og trækkes i arbejdstøjet. Her serverer vi indsigter og fif, som kan give HR endnu mere ‘blod på tanden’ til at sætte retningen.

Af Matilde Kjerulff, Marketing & Growth Specialist Learningbank

Det handler ikke om, at arbejdspladsen skal omdannes til Disneyland, men der skal tages højde for, at immaterielle værdier er blevet eftertragtede – også hos medarbejderne. Og for virksomhederne er det ikke kun et spørgsmål om glade medarbejdere men også øget produktivitet og engagement. I stigende grad forsøger veletablerede virksomheder sig med nye tiltag, som når Amazon tester 30-timers arbejdsuge blandt nogle ansatte. Det er en erkendelse af at ”one size fits all”-modellen, dvs. fuldtid i dette tilfælde, netop ikke passer til alle.

Employee experience

Men hvad gemmer der sig egentlig bag termen Employee Experience? Kort sagt, så er det bredtfavnende, og rummer forskellige elementer. Futurist og forfatter Jacob Morgen beskriver Employee Experience som en kombination af kultur, teknologi og det fysiske miljø.

Modellen viser, at Employee Experience egentlig er summen af mange elementer. Alt fra frokosten til den anvendte software og selve kontorlokalerne. Google er et enestående eksempel på Employee Experience. Virksomheden tilbyder gratis morgenmad, frokost og aftensmad, et sted til at tage en lur i arbejdstiden, muligheden for at medbringe kæledyr på arbejdet, finansielle rådgivere til rådighed og meget mere. Men det er ikke et spørgsmål om blot at imitere Google. Hver virksomhed skal finde sin egen sti. Så er spørgsmålet bare hvordan?

HR medarbejderen som ‘designer’

Deloitte foreslår i deres årlige rapport Global Capital Management Trends, at HR kan adoptere Design Thinking, og at HR medarbejderen skal påtage sig rollen som experience architect. Ved at inddrage elementer af Design Thinking, kan HR designe medarbejderoplevelser, og derigennem få tilfredse, produktive og glade medarbejdere.

Medarbejderindsigt er fundamentet, da Design Thinking har fokus på at designe ideer og løsninger, som imødegår de menneskelige behov. Nogle virksomheder inddrager blot Design Thinking i enkelte aspekter, såsom Nestlé, der bruger metoden til at forbedre læring ved at udvikle intuitive og oplevelsesbaserede læringsprogrammer. Og netop betydningen af en god og meningsfuld Learning Experience er noget af det, som Learningbank arbejder fokuseret på – sammen med vores kunder. Det kan du læse meget mere om, når vi åbner den tredje og sidste pakke i vores pakkekalender.

 


Design Thinking kan integreres i virksomheden, gennem små konsekvente steps. Modellen for Design Thinking har 5 elementer:
Empathize 
er kernen i en humancentrered designproces. Det er muligheden for at forstå folk, inden for rammerne af udfordringen eller problemet. 
Define danner rammen om, at skabe et point-of-view baseret på brugernes behov og insigter. Fasen handler om mening-skabelse ud af de indsamlede oplysninger. Ideate kan bedst defineres som idéudviklingen, og det er her, de innovative løsninger formes. Og så er det kilden til næste fase, som er Prototype, der handler om at formidle idéerne til organisationen. Med Test kan proto-typen deles med brugerne, som kan give feedback. HR kan nytænke alle aspekter i arbejdet ved at studere medarbejderne og inddrage modellen eller blot enkelte pricipper fra den, når der arbejdes med HR projekter og problemløsning.

Deloitte University Press foreslår, hvor virksomheder kan begynde:

  • Introducere design thinking: HR kan med fordel forlade gammeldags procesdesign og i stedet fokusere på human-centrered design. Det vil sige, studere hvad medarbejderne gør, besøge deres arbejdsstationer og observere deres adfærd.
  • Lære af kundeservice: Ved at undersøge subjektive oplevelser og deres årsag, kan HR bruge disse eksempler i HR design.
  • Prototype, pilot, test og lære: Der bør udvikles prototyper af nye programmer, som kan indgå i pilotforsøg med en lille testgruppe. Ved at forstå hvad denne gruppe kan lide, og ikke kan lide, har HR mulighed for at forbedre prototypen – og derigennem end-to-end medarbejderoplevelsen.

Mere inspiration til Design Thinking & Employee Experience

Institute of Design at Stanford
Deloitte University Press

Her kan du følge Learningbank på LinkedIn og få også de næste indlæg om Employee Experience og andre temaer direkte ind i din nyhedsstrøm

Kilde: Learningbank