Uanset om organisationer generelt har et godt tag om employer branding eller ej, så møder vi stort set altid de samme spørgsmål og udfordringer fra vores kunder, når deres employer branding skal ud at leve på LinkedIn. Her giver vi en praktisk lynguide til, hvordan I kan få sat jeres arbejde med employer branding på LinkedIn i system.

Den 2. juni 2022

Skrevet af Anita Østergaard Sørensen, Seniorkonsulent, RelationsPeople, & Kristoffer Kej, Direktør og partner, RelationsPeople

Hvem internt i organisationen ejer egentlig LinkedIn som kommunikationskanal? Hvordan håndteres jobopslag og rekruttering af nye medarbejdere mest optimalt på LinkedIn? Og hvordan kan man aktivere sine medarbejdere på LinkedIn i både deres og organisationens egen interesse? Disse udfordringer er tilbagevendende hos vores kunder, der vil varetage deres employer branding på LinkedIn, og de er også væsentlige. Her er tre gode råd til at komme videre:

1) Lav en content plan og udvælg én ansvarlig medarbejder
Økonomiafdelingen er netop hjemvendt fra en vellykket team-dag, en anden afdeling leder lige nu efter en ny medarbejder og virksomheden fejrer i øvrigt rundt jubilæum i denne måned. Anledningerne til at kommunikere på LinkedIn og booste jeres employer brand kan være mange, og de falder ofte sammen. Og mange forskellige stakeholdere har en interesse i at komme til orde på kanalen. Derfor er der behov for at få sat kommunikationstemaerne på LinkedIn i system. Værktøjet hertil er og bliver en content kalender, en content plan, et årshjul (kært barn…), der sikrer, at alle anledninger bliver tilgodeset i rette tid, men som også kan hjælpe med at skabe overblik over, hvad der eventuelt må vige for andet, når ad hoc-kommunikation opstår.

En vigtig pointe hertil er også, at der udvælges én kommunikationskyndig person i organisationen, som har ansvaret for at drive dette overblik, og som løbende kan sikre, at der er den rette fordeling mellem temaerne og anledningerne. LinkedIn er ikke kun til for rekruttering, ligesom det heller ikke kun er til for markedsføring. Der er tale om en fin balance, som skal tilgodeses løbende, og det gøres nemmest, når kommunikationen varetages af én person, der kan indhente information fra forskellige afdelinger og afstemme kommunikationen internt.

2) Boost jeres employer brand og rekruttering ved hjælp af betalt annoncering
Er I en lille eller mellemstor virksomhed, er I sikkert sjældent så heldige, at organiske jobopslag giver pote, heller ikke hvis I plastrer jeres LinkedIn-side til med jobopslag eller beder kollegaer om at dele opslaget. Sagen er, at sandsynligheden for at en større mængde af de rette kandidater ser jobopslaget på organisk vis er meget lille. Grunden til dette er, at sandsynligheden for at de rigtige kandidater er blandt virksomhedens følgere igen er meget lille. Hertil gælder selvfølgelig også, at kandidater ikke sender ansøgninger afsted til virksomheder, som de ikke har kendskab til. Alligevel ser vi stadig mange virksomheder, som løbende smider jobopslag i deres feed på LinkedIn som den eneste rekrutteringsindsats.

Derfor bør I som organisation i højere grad indtænke betalt annoncering på LinkedIn, ikke kun i forbindelse med rekruttering men også i mellemværende perioder for at opbygge kendskab hos jeres målgrupper og nå ud over jeres følgere. Ved eksempelvis at køre kampagner på LinkedIn, der har til formål at nå bredt ud i en målgruppe eller generere videovisninger og dermed interesse, kan I på et senere tidspunkt tappe ind i den del af målgruppen, som dermed har opnået kendskab til jer, når I for alvor står og mangler de helt rigtige kandidater. For kun ved hjælp af betalt annoncering kan I designe og kommunikere til en meget specifik målgruppe og derved sikre, at I bruger ressourcer på at kommunikere til de rigtige – og få ansøgninger fra relevante, kvalificerede kandidater retur.

3) Uddan og uddelegér
Naturligvis er nogle medarbejdere mere tilbøjelige til at interagere med deres arbejdsplads på LinkedIn end andre. Det kan skyldes interesse, graden af arbejdsglæde, viden om interne forhold eller andet. Flere medarbejdere kan dog komme med på employer branding-vognen på LinkedIn, hvis de får den rette støtte og guidance.

For det første kan I som organisation ikke forvente, at jeres medarbejdere vil engagere sig i jeres employer branding på LinkedIn, hvis ikke de har nogle konkrete værktøjer at arbejde med. Hertil kan I heller ikke forvente, at alle jeres medarbejdere har flair for at håndtere sociale medier som LinkedIn. Ofte kan et samlet overblik med nogle simple retningslinjer og guides for (godt) LinkedIn-content derfor være afgørende for, at medarbejdere begynder at dele virksomhedens content eller ligefrem selv laver relevant employer branding content. Desuden er en guide en god måde at sikre sig, at de samme hashtags, handles, visuelle motiver og tone of voice bliver brugt og tilgodeset, når medarbejderne selv kommunikerer.

Et andet godt råd er at erstatte implicitte forventninger om, at medarbejdere tager billeder eller videoer fra deres medarbejderdag med en eksplicit uddelegering af opgaven til enkelte medarbejdere. Med en god guide for LinkedIn content i ryggen vil langt de fleste medarbejdere kunne bidrage både med content til virksomheden, men også til sig selv på LinkedIn, fordi det får karakter af at være vigtigt, når opgaven er stillet specifikt på forhånd. Og hvis opgaven eventuelt også kommunikeres eksplicit på morgenmøder eller i anden fælles sammenhæng, bliver flere i organisationen klar over, at det også kræver en fælles indsats at understøtte virksomhedens employer branding.


Hvis du er interesseret i at se nogle eksempler på virksomheder, der tydeligt arbejder med deres employer brand på LinkedIn, så kan vi fremhæve virksomheder såsom Novo Nordisk, Tryg, Rambøll og McDonalds, som bruger en hel del af deres taletid på LinkedIn på netop dette.

Og her kan du læse vores case om Evida, en offentlig energivirksomhed i Viborg med ca. 500 ansatte, der på kort tid skulle rekruttere 50 specialiserede medarbejdere og hvordan de aktiverede egne medarbejdere i indsatsen – og lykkedes.


Kilde: RelationsPeople