En fire dages arbejdsuge, mulighed for at vælge sin egen leder eller hjemmearbejde ad libitum. Der er hos mange virksomheder et stort pres for at udvikle sig som arbejdsplads for både at tiltrække og fastholde de gode medarbejdere. Derfor skabes gode employer brands oftest i et samspil mellem kommunikation, HR og den øverste ledelse.

Skrevet af Kristoffer Kej, Direktør og Partner, Relations People 

Det er særligt på to fronter, mange virksomheder oplever et pres for et udvikle et bedre tilbud til medarbejderne: Øget krav om fleksibilitet og større forventninger til nærværende ledelse. RelationsPeople og MarketMinds publicerede i slutningen af 2022 en employer branding undersøgelse, der giver indsigter om begge dele.

Krav om mere fleksibilitet giver spekulationer i HR
Topscoren i undersøgelsen blandt 20 forskellige parametre i forhold til, hvad der kendetegner en attraktiv arbejdsplads er ekstra fleksibilitet. Kigger man udelukkende på de passivt jobsøgende, så har 55 procent ekstra fleksibilitet i deres top tre, når de skal angive, hvad der lokker dem til nye arbejdspladser. Corona-årene gav danskerne smag for friheden, hvor det blev tydeligt, at mange jobs kan udføres langt mere fleksibelt. Folk vil gerne selv bestemme, hvor og hvornår de bedst udfører deres arbejde.

Læs mere