Man ikke kan kommunikere sig ud af krisen ved at gentage de samme gamle før-corona-paroler eller buzzwords, skriver Bo Bomuld Hamilton-Wittendorf.

Skrevet af Bo Bomuld Hamilton-Wittendorff, Brandingekspert, Haptic

KLUMME: Corona-lockdown har givet forbrugerne ro og lov til at tænke og mærke efter. Måske var verden ikke så enkel, at man bare skulle gå efter mindre af alting – og fravælge det meste? Lige pludselig var der også en masse, man kunne.

Måske var der endda meget, man faktisk skulle, inden døden indhentede én. For eksempel at leve. Pludselig kom kødretterne tilbage på avisernes opskriftssider. Salget af vin steg. Lysten begyndte at spire, fordi dagligdagen ikke længere var et spørgsmål om at melde sig ind i minus, men at finde sit eget plus.

Nærværet er vokset, og nu er det for mig mere end tydeligt, at man ikke kan kommunikere sig ud af krisen ved at gentage de samme gamle før-corona-paroler eller buzz-words – uanset om man er en boldklub, en NGO eller en fisk på dybfrost.

Tiden er inde til at gøre en positiv forskel. Hvad betyder det for brands, produkter og kommunikation? Det betyder, at det er nu, du både kan og skal forpligte dig. Det har aldrig før stået klarere, at det ikke er nok at tilhøre en kategori.

Det betyder, at du ikke kan nøjes med budskaber eller kampagner, der bare opfylder rene SEO-sandheder eller trends. Det betyder, at du er nødt til at finde din faktiske kobling mellem dét, du giver, og dét, som din kunde kan få lyst til, på din egen måde.

Ikke kun som en kategorisk, farveløs medråber.

Det skal kunne mærkes

Coronaen har forstærket det faktum, at møder kun er noget værd, hvis de indeholder en form for menneskelig værdi, man kan mærke.

Det kommer til at betyde meget for de mange brands og virksomheder, som nu alt for længe har levet højt på blot at melde sig ind i samme klub for at malke interessen – eller frygten.

Et eksempel på dette er at bruge ordet bæredygtighed tankeløst som en kvalitetsbeskrivelse uden at investere sit produkt i direkte at gøre en forskel.

Eller at snakke om forandringinnovation og alle mulige andre sandheder, som bare er fyld, hvis der ikke sættes løfter på dem. Det kan godt være, at dét, ordene betyder, er vigtigt, men hvis du bare klistrer dem på produktet som et skilt, mener du jo ikke noget med det alligevel.

Det er ikke nok og hverken til gavn for verden, for virksomheden eller for forbrugeren, når der på supermarkedshylden står 12 ens varer, der alle er medspillere i et evigt repeterende bullshit bingo.

Faktum er, at hvis du siger det samme som alle de andre, bliver du det samme som alle de andre. Den heldige sidegevinst ved at kommunikere forpligtende er, at du samtidig også tvinges til at flytte dig, til at blive bedre, til forandring.

Din kommunikation bliver naturligvis stærkere, så snart den har en drivkraft, men om få år har du gjort meget mere end brandet dig eller lavet et salg. Du har skabt en bevægelse, som innoverer, sikrer relevans, kommunikerer med målgruppen – og sælger varer!

Fyld afstanden ud med nærhed

Det er også derfor, du ikke får meget ud af at koble din kommunikation op på ”myndighedernes anbefalinger”. De er i sig selv gode nok, men de er netop … myndighedernes.

Hvis du ikke har andet at sige end dét, som gentages i medierne konstant, har du heller ikke en plads i markedet.

I stedet for at repetere de to meters afstand mellem mennesker, som tiden dikterer, er det en langt bedre idé at fylde den ud med nærhed. Det er her, suget kommer, og man kan mærke sammenhængen.

Du kan godt tage og ride ord som ”samfundssind” helt ud i solnedgangen og argumentere for, at det er en fællesskabs-lim, som man gerne vil være en del af – men samfundssind er også det nye sort, som er overalt, så ingen ser det.

HVAD er samfundssind? Det findes sikkert, men du skal gøre det til dit eget for ikke bare at bruge det som make-up.Faren er, at det altid er nemmest at gøde det forventelige. Overskriftskommunikationen genfødes i paroler og formuleringer som ”at kigge ind i det”, ”Lad os passe på hinanden” og ”Du gør en forskel”.

Men du gør ingen forskel, hvis ikke du siger, hvilken forskel der skal til, og hvad det betyder a la dig. Ok, nu forpligtede Sundhedsstyrelsens egen kæmpe-outdoor med one-lineren ”Du kan gøre meget for at forebygge smitte” jo heller ikke nogen over evne.

Grib lysten i markedet. Nu. Skab bevægelsen, så du ikke bare deltager i det store fælles-råbekor med dine konkurrenter. Det er her, du kan blive, love og beskrive den fordel, du giver, helt ned i oplevelsen af dit produkt, så du ikke bare forbliver endnu et postulat.

Hvor vil og kan du forpligte dig til, at vi skal hen sammen – både med og uden corona?

Kilde Dansk Markedsføring