Enhver jobsøger er en potentiel ambassadør, hvilket virksomheder skal til at indse.

Rekrutteringsprocessen er – ligesom andre fag – et håndværk med mange faser, som hver og én skal mestres. Hvert stadie kræver fuld opmærksomhed, for det kan være fatalt, hvis der sjuskes med blot et enkelt step i ansættelsesforløbet.

Skrevet af Rolf Østergaard, Headhunter, HumanTrust

Ikke overraskende er den rekrutterende virksomhed ofte 100 procent optaget af at rekruttere den rette kandidat, og de fleste ressourcer lægges derfor i at finde vedkommende. Den vægtning kan føre til, at andre væsentlige dele – som for eksempel et afslag – nedprioriteres eller helt overses.

En jobsøgning kan på mange områder sammenlignes med en kærlighedserklæring, for ikke mange jobsøgere lægger billetter ind hos virksomheder, de ikke finder attraktive.

Størstedelen af alle jobsøgere bruger meget tid på jobsøgningen, for at tage sig bedst muligt ud. Ofte bruger de mere end en håndfuld timer på at udfærdige ansøgningspapirer, og de kandidater, du inviterer til samtale, bruger tilmed en – måske to – feriedage på at møde op. De forventer derfor, at du behandler dem med den respekt, de fortjener.

Læs også: Virksomhedens elevatortale har aldrig været vigtigere

Et godt sted at starte er med en bekræftelse på modtagelsen af cv og ansøgning, mens et godt sted at slutte er med det omtalte afslag. Desværre findes der ikke en færdigskrevet skabelon på det gode afslag, men det er min klare vurdering, at alle skal have et afslag på deres ansøgning – gerne så hurtigt som muligt.

Tak dem for deres interesse og fremhæv eventuelt antallet af ansøgere, hvor mange der er gået videre og hvad årsagen har været til, at de er gået videre. Modtager du et opkald fra en med spørgsmål til vedkommendes fravælgelse, så tag dig tid til at give et mere detaljeret afslag. Vil du gøre noget ekstraordinært, så inviter til et webinar, hvor du gennemgår udvælgelsesforløbet.

Finalefeltets kandidater skal ligeledes have afslag. Foretag et videoopkald eller en opringning og fortæl, hvad der fungerede godt i deres jobsøgning samt præsentation og fremhæv en ting, som de – ifølge dig – kan arbejde på at gøre endnu bedre i en kommende rekrutteringsproces.

Læs også: Tre take-aways fra Danmarks største HR-messe

Der er forsvindende få grunde til ikke at give jobsøgere et ordentligt afslag på deres bestræbelser for at blive en del af din virksomhed, og i en tid, hvor det er svært at rekruttere medarbejdere, har det måske aldrig været vigtigere at give et ordentligt afslag for at fastholde jobsøgernes interesse i virksomheden.

Ordentlighed betaler sig altid, også selvom et afslag kan gøre ondt og føles uretfærdigt.

Det er rigtig nok tidskrævende at udfærdige et afslag, men har du +50 ansøgere til en opslået stilling, har du en unik mulighed for at præge et utal af ambassadører i den retning, du ønsker. Nogle ansættelsesudvalg allierer sig derfor klogt med de ansvarlige for virksomhedens Employer Branding, da et professionelt afslag kan være med til at skabe et stærkt korps af ambassadører, og hvilken virksomhed er ikke interesseret i det?

Kilde: HumanTrust