Fejl er en uundværlig del af succes. Alle siger det. Alle er enige i det. Men de færreste kan finde ud af den paradoksale kunst at fejle sig fremad.

Af Louise Vinther, Lab Agent, Innovationlab

Lad 2020 være året, hvor du tager et opgør med nulfejlssyndromet. En forkert tilgang til fejl bremser nemlig udvikling, slukker ildsjæle og skaber en kultur, hvor medarbejderne er bange for at tage større ansvar – for tænk, hvis det skulle slå fejl! Vi giver dig seks veje til at komme din organisations nulfejlssyndrom til livs. 

Fejl, fejl, fejl! Og skab et større mulighedsrum

Nulfejlskulturen er et område, vi mener, der tåler gentagelse og ekstra fokus. For fejl er et værktøj til bedre teamkultur, men det er også et helt essentielt værktøj til en bedre organisationskultur. Hvis du for alvor vil optimere din fejlkultur, så kræver det organisatorisk handling. Og hvis du vil udvikle din organisationskultur og give den et mere frit forløb, så skal du have styr på dit nulfejlssyndrom.

Vi er alle enige i, at fejl er en uundværlig del af succes! Men vores erfaring viser også, at det tager tid at skabe en stærk fejlkultur. Det kræver en massiv indsats for at komme nulfejlssyndromet til livs og skabe et stort mulighedsrum for din organisation. Men det er en nødvendighed. For det er nulfejlssyndromet, der skaber angste medarbejdere, skævvrider forståelsen for talentmassen og den, der gør os erfaringsforelskede fremfor nysgerrige. Hvis du vil forblive relevant, så må du ikke skøjte henover din fejlkultur. Så skal du tage din tilgang til fejl alvorlig og sætte handlinger ind. Den største risiko af dem alle, er nemlig risikoen forbundet med IKKE at foretage sig noget, ikke at risikere noget. 

Hvor skal du rette fokus?

Vores erfaringer viser, at der særligt er seks områder på organisationsniveau, der kræver en indsats, og som vi fokuserer på, når vi vil skabe en god fejlkultur. Måske du kan nikke genkendende til et par stykker?

  • Forstå vigtigheden af fejl. Første skridt til en løsning er at forstå problemet. Du skal begynde at se fejl som et værktøj til succes. Du skal blive bevidst om jeres forhold til fejl. Du skal blive komfortabel med at lave fejl i hverdagen. De kan nemlig – hvis de bruges på den rigtige måde – være yderst værdifulde. 
  • Lær at vælge ting fra. Alting skal ikke være en succes. Hvis du tror det, så er du også godt på vej til stressede medarbejder, der frygter at træde ved siden af. Det er okay at erklære et projekt for fejlslagen – faktisk er det en nødvendighed. Idéer er godt, men du skal kunne skelne mellem de geniale og de halvgode forslag. 
  • Del ud af dine idéer – og gør det hurtigt. Det kan være svært at vise et halvfærdigt produkt/løsning frem, men det er en genial metode til at få mulighed for feedback. Du kan på den måde minimere risikoen for at lave store fejl, fordi dine kollegaer har mulighed for at hjælpe dig undervejs og hindre, at det kommer til at koste dig for meget tid eller for mange penge. 
  • Synliggør dine fejl. Del, del, del! På den måde er det ikke kun dig, der lærer af dine fejl – det gør resten af organisationen også. Det handler nemlig ikke kun om at lave fejl. Det handler om at blive klogere af sine fejl, og det handler om at lære af dem. Ved at synliggøre fejl, bliver det også lettere at forstå dem som en naturlig og uundgåelig del af hverdagen. Men det bliver også lettere at lære af dine egne og dine kollegers fejl og sørge for, at det ikke sker to gange. 
  • Vær det fejlfulde foregangsbillede. Det skader ikke at vise din omverden, at ikke alting er perfekt. Og her har særligt lederen et stort ansvar. Det er så yderst vigtigt, at lederen går forrest og tør være uperfekt. Når lederen fremstår som uperfekt, vil det også skabe mere refleksion og identifikation for medarbejderen – nemlig en forståelse for, at ingen er perfekt.
  • Find de fejlfulde talenter. Hvad vil det sige at være talent i en fejl-fremad-kultur? Talent er en svær størrelse, men det er helt sikkert, at talenter i fremtiden skal kunne håndtere kompleksitet og omskiftelige miljøer. De fejlfulde talenter spiller for hele holdet og har blik for det bedste resultat, og de er på den måde anderledes end den traditionelle talentpulje af performere. De traditionelle performere bruger gerne hele natten på at finde løsningen selv, så ingen opdager, at der var et problem. De fejlfulde talenter tør stå ved sine svagheder og spørge om hjælp for i fællesskab at finde den bedste løsning – og de er en nødvendighed, hvis din organisation skal forblive relevant. 

What is next?

Vi ved, det er lettere sagt end gjort at komme nulfejlsyndromet til livs. Vi har derfor udviklet et program, der har netop dette til formål – Innovation Labs kur mod nulfejlssyndrom. For udover at være enig i, at vi skal være mere komfortable med at lave fejl, så mener vi, at det kræver handling – og det kan vi hjælpe dig med. 

Vil du høre mere om vores kur mod nulfejlssyndromet, eller ønsker du inspiration til at gentænke/optimere din fejl-kultur, så vær ikke bange for, at du begår en fejl ved at række ud efter os!

Kilde Innovationlab